tirsdag, september 11, 2007

Koster turen er overstått...

Torsdag 6.sept møtte vi Harald og Helge i Sandefjord for ferging til Strømstad og starten på helgas padleekskursjon. På ferga inntok vi Color Line's buffet som var særdeles velsmakende da vi ikke hadde fått spist middag tidligere på dagen.
Ankomst Strømstad ca 19 og starta å padle rundt 20.
Planen var å padle nordøstover til øya Nord-Halsö hvor vi skulle møte Gjøvik gjengen som starta turen fra Skjærhallen på Hvaler.

Turen fra Strømstad til Halsö ble unnagjort innaskjærs i rolig vann, mens mørket snirklet seg inn på oss og halvveis måtte hodelykta på for å vises for passerende båt-trafikk. Distansen var ikke noe å snakke om (7 km), men var passe for en kveldstur og vi kom til leirplassen på øya en time etter avgang. Vi blei vel litt overraska da vi ikke så noen andre der og måtte kikke rundt noen hjørner på øya for å være sikker på at det bare var ei strand slik at ikke Gjøvik gjengen lå rundt neste odde og venta på oss. Harald oppretta litt telefonkontakt og det viste seg at dem var forsinka i trafikken og lå en drøy time etter oss.

Nord Halsö ligger såvidt inne i Sverige og det er bare "Säcken/Sekken" som skillte oss fra moderlandet. I mørket kom etterhvert de tre gutta fra Gjøvik sigende og det ble en koselig stund på stranda med noen øl, eiphalliog (husker ikke hva Haralds whiskey het) og masse småprat før vi stranda i soveposene tidlig på natta.

Resten av tur-gjengen skulle ikke komme før fredagskvelden så vi hadde hele fredagen på oss til å padle rundt i området. Det endte med at vi padla til Skjærhallen og svidde av noen lapper i butikken til Hallvor og spiste lunsj på brygga dær. Tilbaketuren gikk via Lauer og yttersida av Herføl hvor vi møtte bra med sjø. Drøye 2 meter bølger om man tar utgangspunkt i at "staken" forsvant i dønningene. Det var kjempedeilig å få prøvd ny båten litt mere i skikkelig sjø og kjenne at den fungerer bra og enda en bekreftelse på at jeg har kjøpt meg en kajakk i riktig segment av havkajakker. Kryssinga over Säcken tilbake til Halsö var fin og siden Maria blei litt sliten tok Harald å taua henne over. Den mannen er forresten rå bak ei padleåre... Med en kajakk på slep padla han jaggu raskere enn oss andre.

På kvelden kom resten av gjengen og det ble kos rundt bålet. Anita og Eirik stemte i med deilige vafler stekt på primus. Bortsett fra at det tar tid å steke vafler til 16stk så var det en genial ide å ha med vaffelrøre på tur. Det skal kopieres engang.

Grunntanken var egentlig å padle til Koster og overnatte der fra lørdag til søndag for så å ta turen tilbake til Strømstad. Været var ikke helt med og stilte opp med en god trekk fra Koster mot oss og hvit sjø. Det ble med en tur sørover hvor vi gikk litt innaskjærs og litt utaskjærs heile gjengen. På Stranda på Styrsö Havbad spiste vi lunsj før vi delte oss i 2 grupper til hjemturen.
Jeg hadde fryktelig lyst til å gå utaskjærs og få testa båten litt mere i grov sjø, men typisk nok så løya vinden da og det endte med hav med dønninger.. Det ble uansett en fin tur langs kysten nordover til Halsö og teltplassen som var for fin til å forlate...

Det var en flott gjeng å være på tur med og selv om vi sprikte masse i alder og interesser så er det så flott å være på tur med mennesker som har mye kunnskap om så mye. Herr Loff var vår medisinsk ansvarlige (noget naturlig da han var den eneste i gruppa som innehar lisens som doktor) og Harald tok ansvar som organisator på padleetappene. Helge sto for undervisningen om biller og busker.
Doktor Herlof kom forøvrig til nytte på søndagen da han på fergekaia i Strømstad gjennomførte et mindre kirurgisk inngrep i halsen på Magnus for å fjerne skallen på en feit Skaumann som hadde funnet seg godt til rette. Det så ikke direkte godt ut, men skaumannen måtte til slutt gi tapt for doktoren.

Søndag dro Gjøvikgjengen og Petter til Skjærhallen hvor deres biler stod, mens vi andre hadde Strømstad som mål. En gjeng kosta på litt og var via Koster og tok en Koster-øl i Kostersundet og videre derfra Øst inn til Strømstad. Vinden dreide vestlig litt utpå dagen og gjorde overfarten fra Koster til en drøm med medvind og lett surf nesten hele veien inn. Anita var head bitch in charge for resten av gjengen som koste seg i skjærgården på veien til Strømstad hvor dem vistnok hadde som mål å bruke lengst mulig tid på turen fra Halsö til Strømstad.

Har noen bilder fra turen, men pga treigt nett er det håpløst å uploade bilder nå. Skal se om jeg får lagt til noen ved en senere anledning.

Blir rolig med padling denne uka på meg da jobben okkuperer meg og Maria er på studietur til Tyskland. Mandag flytter vi inn i ny-huset og jeg er redd for at det kommer til å ta litt tid å få kommet skikkelig på plass der og. Men vi får sjå.